söndag 13 september 2009

Rena rama slakten

Den som tittade på TV4 ikväll och närmare bestämt filmen som började kl 21 funderade nog både en och två gånger vad fan som var fel på den filmen.

Jag blev jätteglad när jag insåg att det var filmatiseringen av Mari Jungstedts första bok om kriminalaren Anders Knutas, en serie som jag sträckläste nere i Spanien i somras. Inga litterära underverk, men historier som grep tag i en och tvingade fram sömnlösa nätter, man var ju bara tvungen att läsa färdigt. En skön söndagsfilm resonerade jag och längtade efter att få se hur det hela tog sig ut på tv.

Men men, det var bland det värsta jag sätt. Fick Beck-filmerna att framstå som Oscarsvinnare i jämförelse. Inte nog med att hälften av skådespelarna var tyska och därför hade dubbats i den svenska versionen, dialogen var.. ja vet inte vad, porrfilmsaktig? (hur jag nu skulle kunna veta det =P) Dessutom så hade hela historien skrivits om.. och inte till det bättre.

Mari Jungstedt - hur kunde du låta dem slakta dina böcker på det här sättet? Inga pengar i världen kan väl vara värt detta?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar