måndag 22 november 2010

Kära Beatrice Ask

Jag vet i ärlighetens namn inte mycket om dig. Men efter dagens inlägg på DN debatt så står det klart att du behöver omgärda dig av människor som kan hjälpa dig när du stöter på komplicerade uppgifter, i din ministerroll, som debattinlägg. Jag kom inte längre än ingressen innan jag bara var tvungen att skriva detta.

Jag tänkte ge dig lite hjälp på traven. Jag håller med om att kriminalstatistik är viktigt och att det säkerligen är fruktbart att se över hur man, som du uttrycker det, " ... inom rättskedjan arbetar med forsknings- och utvecklingsfrågor". Vidare står det att "det är viktigt att kriminalstatistiken är tillförlitlig och ger en korrekt bild av verkligheten.". Ännu en gång håller jag med, det vill säga, klart att man ska sträva efter att statistik ska vara tillförlitlig, något man kan arbeta med på flera sätt men... Det där med en korrekt bild av verkligheten. Det är väl ändå lite vanskligt. Nu har jag ju inte läst statistik på någon direkt avancerad nivå men det torde ändå vara på sin höjd att anlägga ett mått av modalitet när man pratar om korrekt bild och verklighet i samma mening. Jag vet inte om du, Beatrice Ask, läste statistik  under dina ekonomistudier vid Uppsala men säkerligen finns det någon i din stab som borde ha koll på detta. För min egen del måste jag säga att man kommer ganska långt genom att vara bevandrad i det svenska språket.

Nu kan ju detta vara en olycklig spökskrivning från DNs sida men det ska inte jag uttala mig om. Modalitet betyder grad av visshet hos en utsaga enligt SAOL. Eftersom statistik är svårt att både sammanställa och tolka så föreslår jag att man borde eftersträva att den ger "... en så korrekt bild av verkligheten som möjligt". Det finns flera förslag, mejla mig så skickar jag en lista.

Med vänliga hälsningar Ida Johansson, retorikkonsult

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar