söndag 6 april 2008

Myspys helg

Vi har haft finbesök i helgen av Johans syster och svåger, eller som Johan säger: svärgård. Vi har knatat runt i princip hela stan, en vandring utan mål. Bara tittat och utforskat. Skönt att få vara turist i sin egna hemstad, som man tyvärr inte känner till så väl efter 1.5 år... Ätit gott har vi gjort också. I lördags blev det en rulle på Lotta i Sthlm, det var mumma. Ett litet ställe bara ett stenkast ifrån Slussen som jag kan rekommendera ett besök på när det kurrar i magen.

På kvällen så blev det marinerade quornfiléer á la Charlotte Pirelli, som jag hittat i någon gratisblaska, det var också riktigt gott. Till efterrätt blev det blåbärspaj som Ema hade med sig. Behöver jag ens säga att det var gott?

Idag så vandrade vi runt på Söder och kollade in ett par stycken av alla de småbutiker som SOFO har att erbjuda. Till lunch åt vi superbra sushi i närheten av Mariatorget, ett jättemysigt ställe som osade Japan med både inredningen och musiken, sånt gillar vi. Efter att Göteborgarna satt sig på tåget så drog vi hem och däcka på soffan. När vi kvickna till igen så tryckte vi i oss den sista blåbärspajen och en massa, too much, vanlijsås... Och nu.. en taskig filmrulle senare så ligger jag fortfarande på soffan och filosoferar över kommande vecka. Nu är det snart operationsdags, tur för mig att vårdstrejken inte är varslad förrän veckan efter... vill verkligen få det här ur världen!

Det galnaste jag gjort idag är att jag klippte min egen lugg.. så nu har jag lugg igen.. Johan tycker att jag ser konstig ut... på ett bra sätt får vi hoppas. Lämnar Pirelli-receptet nedan för den som är sugen på marinerade quorn filéer.

Puss och Kram

Filé Diavolo

300 g Quornfilé
1 gul paprika
5 soltorkade tomater (i olja) strimlade
Till marinaden:
2 vitlöksklyftor, finhackad
1/2 röd chilipeppar, finhackad
3 msk olivolja
saft av 1 citron
2 tsk honung
1 kvist färsk rosmarin
salt och svartpeppar

Vispa ihop olivolja, citronsaft, honung, vitlök, chili, rosmarinblad, salt och peppar. Lägg i Quorn filéer tillsammans med grönsakerna och marinera i ca 30 min. Fördela allt på en plåt och tillaga i ugn på 200 grader ca 10 min, eller tills grönsakerna blivit gyllenbruna. Servera med färsk pasta och riven parmesan.

1 kommentar:

  1. Hej, gott nu ska jag med briljera i köket genom att göra jätte god mat!! Hoppas vi inte tröttade ut er totalt men jag gillar att bara vandra runt i sthlm, det gör sig lixom bättre att göra det där än i ett litet gbg...

    Kram ema

    SvaraRadera