torsdag 26 mars 2009

Schindlers list

Igår så såg jag Schindlers list för första gången. Nästan pinsamt att erkänna detta, vet inte varför jag inte kollat på den tidigare. Men nu har jag gjort det och jag gillade den skarpt. Tycker att den borde vara lika obligatorisk i gymnasiets historiaundervisning som Liza Marklunds Gömda verkar vara för svenskundervisningen. Speciellt när man efter en sökning på Metapedia, "den alternativa encyklopedin". Använder man sökordet Förintelsen möts man av det här skrämmande budskapet:
Förintelsen (engelska: Holocaust) avser föreställningen att det i Tredje Riket under åren 1941 till 1944 försiggick ett systematiskt, fabriksliknande utrotande av Europas judar, till största delen med hjälp av gaskammare. På order av Adolf Hitler ska sex miljoner judar ha förintats i de koncentrationsläger som upprättats under kriget. Även zigenare, kommunister, socialdemokrater, Jehovas vittnen och homosexuella ska systematiskt ha utrotats i dessa läger.


Det här gör mig mörkrädd. Det är för mig ofattbart att det finns människor som... ja. Ni förstår vad jag menar så jag sätter nog punkt här.

Vad tycker ni?


1 kommentar:

  1. Jag håller med dig Ida.. kolla in Ulf Ekmans inlägg angående den antisemitiska biskopen http://ulfekman.nu/2009/02/09/katolska-kyrkan-och-svt/ Det finns en länk där till uppdrag granskning... kolla den om du inte redan har sett den... helt sannslöst, hur kan det finnas människor som inte tror att det har hänt... vems är alla skorna? vems är glasögonen osv osv...
    Jag gjorde juh mitt projektarbete om förintelsen och döpte det till "glöm oss aldrig.." men det känns som omdet är precis vad många har gjort... det är bara lite drygt 60år sedan och redan är 6miljoner bortglömda... kolla in mitt projekt arbete http://remeberthem.blogspot.com/
    puss

    SvaraRadera